veraat.reismee.nl

week negen: de Zuidspaanse kust, Sevilla en naar Portugal

Maandag
We verlaten Tarifa in de ochtend en rijden naar Cadiz, een kuststad een stuk verderop. Na lang zoeken geraakt de mh geparkeerd en trekken we de oude binnenstad in. Een erg mooie en leuke stad en de namiddag is zo om. We trekken verder naar Jerez de la Frontera, bekend om de vele sherryhuizen in de stad, maar er blijkt hier geen enkele camping te zijn en amper een parking te vinden in of aan het centrum. We besluiten verder te rijden, want het heeft geen zin om sherry te gaan degusteren als je daarna toch nog verder moet rijden om een overnachtingsplaats te zoeken. We overnachten even buiten Sevilla op de parking van een motorhomedealer.

Dinsdag
Hoera, we hebben een verwangstuk om de luifel uit te draaien! En nog wel gratis ook want tweedehands van een kapotte luifel afgehaald. Gelukkig, want een nieuw vervangstuk was niet in voorraad. Wij verder naar Sevilla, de eerstecamping op onze tomtom blijkt er niet meer te zijn, de tweede is gewoon een handelaar in caravans, de bewaakte parking in onze campergids blijkt een ondergrondse te zijn voor auto's tot 2m dus zitten we met een probleem. We vinden wel een bewaakteparkeerplaats enbesluiten de stad in te trekken en de toeristische dienst om raad te vragen. Er blijkt maar één camping in de buurt te zijn, zo'n 18 km uit het centrum. We blijven wel de hele namiddag in de stad en wanneer we iets na 5 uurterug aan de parking aankomen blijkt die niet meer bewaakt te zijn. Maar niets gebeurd, gelukkig maar. We zoeken en vinden de camping, en weer blijkt de zomer voor de mensen hier nog niet begonnen: ze zijn net begonnen met het zwembad te vullen, maar dat kan nog een dag of 4-5 duren.

Woensdag
Tegen 10 uur willen we de bus naar het centrum halen, en op de valreep lukt dat nog (de deze had eerst de verkeerde halte uitgekozen) Op een goed halfuur zijn we in de stad en nemen direkt de open toeristenbus voor een rondrit. Daarna een welverdiend terras en dan op naar de historische binnenstad. We brengen bijna de hele namiddag door in het Alcazar, een paleizencomplex in de stijl van het Alhambra van Granada. Minder groot, maar zeker niet minder mooi, en ook de tuinen moeten nauwelijks onderdoen voor die van het generalife.
Het is hier wel niet zo druk als in Granada en je kan zo heel op je gemak rondkuieren hier. We doen nog wat terrasjes, verkennen de Santa Cruz wijk (een hele mooie, pittoreskeen zeker niet drukke wijk) en eten hier ook heerlijk. We maken tijdens het eten ook kennis met een Amerikaans koppel waarvan de man ooit enkele jaren voor Amoco in Geel gewerkt heeft (eigenlijk had hij over zowat de halve wereld voor Amoco gewerkt). De man is nu met pensioen, zijn vrouw heeft nog één bedrijf wat ze gaat verkopen en dan gaan ze rentenieren. Maar ook nu blijken ze al om de twee-drie manden te verkassen: één huis in Colorado, één in Illinois, een stekje in de Algarve, een huis in Florida in aanbouw, en dan nog wat rondtrekken in Europa. Rijk volkske denken we maar we zijn altijd welkom, zeker als we de US willen bezoeken.
En ze kon nog een ProE designer gebruiken in haar bedrijf. Maar ze zitten in de produktontwikkeling en gebruiken vooral de moulding modules. Misschien iets voor jou Dirk?
We nemen de laatste bus richting camping en hebben weer een gelukje: we zitten maar amper of de bus vertrekt. Volle 5 minuten te vroeg!

Donderdag
In de voormiddag wat praktische dingen op de camping (oa de voorbije dagen op deze blog bijwerken) en in de namiddag terug naar de stad. We komen een tijdje in een opstopping vast te zitten en tegen dat we uit de bus geraken zijn we er eigenlijk bijna uitgesmolten. Even bijkomen dus in het park van de wereldexpo van 1929. Heel mooi weeral. Daarna terughet oude centrum in, we hangen wat rond, doen een terrasje en vinden een nieuwe korte broekvoor mij. Mijn favoriete was blijkbaar tot op de draad versleten: gisteren is ze met de rits dicht te doen gewoon gescheurd. Hoogtijd voor een ritueel afscheid dus.
We eten een lekkere paella en gaan daarna de opentoeristenbusop voor een romantische avondrondrit. Mijn gat dus: amper een gebouw mooi uitgelicht en wegens wegenwerken allerhanden ook nog eens flink ingekort. Maar het ritje was inbegrepen in ons ticket van gisteren dus geen man overboord. Daarna nog een afsluitend wijntje en op tijd naar de laatste bus. Nog iets wat ons vandaag opviel: helemaal geen feestdag hier vandaag, maar een gewone werkdag. In katholiek Spanje.

Vrijdag
We verlaten Sevilla in de ochtend met de gedachte: hier komen we nog terug.
Wel nog een tip voor iedereen die hier ooit eens wil komen uithangen: de open toeristenbussen zijn hier geen hoogvlieger. Beperkt aantal bussen,en daardoor soms lang wachten (vooral in de regio van de laatste expo, en er is daar niet veel meer te beleven)

Via Huelva, waar we nog wat proviand inslaan, verlaten we Spanje en rijden we de Algarve.
We strijken neer in Cabanas, in de buurt van Tavira. Namiddag aan en in het zwembad van de camping, morgen zien we wel weer.

Zaterdag
We verkennen het dorp en het strand: van de camping naar het dorp is zo'n goeie kilometer, en daar neem je gewoon een taxibootje naar het strand. In de hele omgeving liggen de stranden op langgerekte eilanden vóór de kust, eigenlijk zijn het gigantische zandbanken met een duinenzone, zo'n 100 meter vóór het vasteland.

Elsen Theunis

we horen niets meer van jullie,we verwachten dus in de loop van volgende week een motorhome voor de deur.Kijk alvast eens of je nog een dikke trui en een regenjas bij hebt,het lijkt hier dus wel herfst....
groetjes en ne kus van papa en mama.

arlette

Hallo Vera, eindelijk tijd gehad om jullie reisverslag te lezen. Het is geweldig, ben echter nog maar tot week 7 gekomen. Afgelopen vrijdag op de academie, tijdens de opening van de eindejaarweken zei Evie dat ze je miste, waar Esther en ik bij waren. Toen hoorde ik van Evie dat het week 10 was. Ik weet dan ook niet of jullie inmiddels alweer thuis zijn. Misschien ben je er nog op ons eindfeestje de 29e juni? Jeetje wat een avontuur. Groetjes en tot ziens, Arlette.